Climate Change BLOG / Klimaatverandering BLOG

www.klimaatverandering.info Web log about Climate Change, sometimes in Dutch.

18 februari 2005

Luchtvervuiling blijft te zwaar

De documentaire van Zembla had het er al over zie: Vuile Auto's 10 februari

Maar nu is ook de politiek bezig. In dit artikel van het NRC wordt gerept over fiscaal vriendelijke maatregelen voor roetfilters op vrachtwagen. Roetfilters subsidiëren...??? Lijkt mij dat we het verplicht moeten stellen. Waarom pappen en nat houden terwijl er lettelijk mensen aan het stikken zijn.

Verder worden de normen ook nog eens overschreden... waarom hebben we die normen dan eigenlijk. Zit er een beetje dioxine in een kip en alles wordt afgemaakt.... ademen tienduizenden mensen giftige lucht in en niemand kraait ernaar. "Als je het niet ziet, is het er ook niet" zal de politiek wel denken.

DEN HAAG, 18 FEBR. Het kabinet ziet geen kans afdoende maatregelen te nemen tegen de luchtvervuiling.

De overschrijding van Europese normen duurt daarom voort, meldt staatssecretaris Van Geel (Milieu, CDA) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Tegelijk met deze brief ontvangt de Tweede Kamer ook het Nationaal Luchtkwaliteitsplan, ook al is dit volgens de toelichting van de staatssecretaris nog niet af. ,,Dit betekent dat er enerzijds gezondheidsrisico’s blijven bestaan en anderzijds afbreukrisico’s zijn voor nieuwe ruimtelijke ontwikkeling waaronder infrastructurele projecten’’, aldus de brief.

Later dit jaar hoopt Van Geel met een aanvulling te kunnen komen op het plan, na overleg hierover met provinciale en gemeentebesturen.

In dat stuk maakt het kabinet, zo belooft de staatssecretaris, aanvullende maatregelen bekend om de vervuiling verder terug te dringen.

Om te kunnen voldoen aan de Europese normen voor vervuiling door fijn stof (in 2005) en de uitstoot van stikstofdioxide (2010) moet Nederland stevige maatregelen nemen, in de eerste plaats Door een onzer redacteuren in het verkeer. De grootste knelpunten liggen bij de snelwegen in de Randstad en in de grote steden.

Van Geel waarschuwt in zijn brief dat zelfs met die extra ingrepen de norm in 2010 niet zal worden gehaald. Daarom is alvast om uitstel gevraagd bij de Europese Commissie.

In het kabinet wordt intussen verder gediscussieerd over de kosten van de diverse milieumaatregelen.

Bij de presentatie van de Voorjaarsnota moet daarover meer bekend zijn. In ieder geval zal de aanschaf van roetfilters, om de uitstoot van uitlaatgassen te verminderen, fiscaal aantrekkelijk worden gemaakt. Hetzelfde geldt voor investeren in vrachtauto’s met schone motoren.

De staatssecretaris wijst er in zijn brief op dat de luchtkwaliteit in de afgelopen decennia door diverse maatregelen al ,,aanzienlijk is verbeterd’’. Tussen 1985 en 2003 is de vervuiling door stikstofoxide en fijn stof al met tientallen procenten verminderd.

Daardoor worden jaarlijks minder mensen blootgesteld aan de gevaarlijke stoffen. Desondanks, zo meldt Van Geel zullen ook na 2010 ,,nog enkele tienduizenden mensen’’ in ons land te sterk vervuilde lucht inademen.

Het nationaal lucht kwaliteitsplan is hier te vinden:

Nationaal lucht kwaliteitsplan (fijn leesvoer voor het slapen gaan)
Persbericht Vrom

1 Comments:

At 7:01 p.m., Anonymous Anoniem said...

De vervuiling van auto's wordt zwaar overschat en vormt slechts een klein deel van de werkelijke wereld vervuiling. Fabrieken het grootst. Het is slechts een trigger voor het afreageren van milieu freaks. Integere milieu mensen richten hun pijlen dan ook op werkelijke vervuiling, zoals de radioactieve plassen in voormalig DDR en voorzieningen op fabrieken.

 

Een reactie posten

<< Home